Spar en femkrona för framtida koll på däck

När den nya femkronan kommer 2016 så kan det vara bra att ha sparat en gammal femkrona för att mäta mönsterdjup på däck.

I september 2012 så meddelades det om de nya svenska mynten som förväntas introduceras år 2016. Att man uppdaterar sedlar och mynt då och då är inte så konstigt men när nu femkronan kommer att förändras så bör bilägare som bryr sig om mönsterdjupet på däcken dra öronen till sig. Ett gott tips är att spara en femkrona så som den ser ut nu för att även i framtiden snabbt kunna avgöra om mönsterdjupet är tillfredsställande eller inte. På vinterdäcken så gäller 3 mm medan sommardäcken kan köra på 1.6 mm. Den nya femkronan kommer inte att ha samma design och därmed kan man inte använda den så som man är van vid.

 
Mäta däck med femkrona
Om du trodde att det är komplicerat att mäta mönsterdjup med en femkrona så var du ute och cyklade. Det här är nämligen hur enkelt som helst. Allt du behöver göra är att finna den plats på däcken där gummit har slitits som allra mest och att sedan sticka in femkronan. I och med att avståndet mellan siffrans övre kant och myntets kant är 3 mm så vet du om ditt däcks mönsterdjup understiger detta eller inte. Du vill alltså att så mycket av själva siffran ska täckas som möjligt. Det här kan också vara ett bra knep då du ska köpa begagnade eller nya däck där mönsterdjupet inte finns med på beskrivning. Med din femkrona så vet du snart om det är lönt att köpa däcken eller inte.

 
De nya mynten kommer 2016
Femkronan kommer alltså att förändras och den nya versionen som kommer i oktober 2016 ser inte ut som det silvermynt som vi är vana vid. För det första så ändras färgen och det blir ett guldmynt precis som tiokronan är. Den nya femman är lättare än den gamla så att det blir mindre tungt för den som har många mynt i fickan. Den nya diametern kommer att ligga på 23,75 mm. Man har valt sol, vind och vatten som tema för de nya mynten och det är som en slags hyllning till svenska artisten Ted Gärdestad.

 
Den gamla femkronan försvinner
Det kommer förstås att dröja ett tag innan den gamla silverfärgade femkronan är borta men det kan ändå vara bra att tänka på detta redan nu. Man får ju inte förstöra pengar så att göra ett hål och hänga på nyckelknippan är kanske inte att rekommendera men visst kan man se till att ha en femkrona i ett annat fack i plånboken eller kanske i en annan börs som man inte använder till vardags. Om några år så kommer det att vara riktigt coolt att kunna plocka fram den gamla femkronan för att kolla mönsterdjupet på däck på gammalt vis även om folk har klurat ut hur man gör detta med ett av de nya mynten. Den nya femman har ju ett avstånd från botten av siffran till myntets kant som troligtvis kan fungera på ett liknande sätt.

 
Femkronan och däck för evigt sammanlänkade
Många ser nog det där med att mäta däckmönsterdjup med en femkrona som något klassiskt även om de själva inte gör detta. Det finns liksom en fin tradition av att kolla att nya vinterdäck verkligen håller måttet med en femma som man har i fickan. Visst kan man lita på att en bra däckverkstad inte behöver gamla mynt för att veta vad djupet är, det där med att fortsätta denna tradition har förstås mer med nostalgi att göra än med ett verkligt behov. För den som ser femkronaknepet som det mest naturliga som finns så kan det vara lite märkligt att tänka sig att denna praxis blir något som man som gamling kommer att sitta och tala om med barnbarn som precis har tagit körkort och som inte förstår varför någon skulle vilja böja sig och ta i smutsiga däck när man snabbt med sin laserstråle ser om mönsterdjupet är i enlighet med det som krävs för säker körning…

This entry was posted in Teknik. Bookmark the permalink.

Comments are closed.